اپیدمی مهاجرت فارغ‌التحصیلان: از تصمیم تا عمل
شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین گروه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران را گروه مهندسی تشکیل می‌دهد. کشور ایران با نزدیک به 400 هزار فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی، سومین کشور بزرگ جهان در نرخ فارغ التحصیلان مهندسی است (کشورهای اول و دوم، به ترتیب، روسیه و ایالات متحده آمریکا هستند). این خیل عظیم فارغ‌التحصیلان، دانشگاه‌های ایران را عملاً تبدیل به کارخانه‌های مهندس‌سازی کرده است. اما طبیعی است که برای این حجم عظیم مهندس، کار مناسبی وجود نداشته باشد. به همین یک دلیل ساده است که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌ی مهندسی، از همان فردای فراغت از دانشگاه، تصمیم می‌گیرند مهاجرت کنند. یکی از کشورهای پیشرفته‌ی دنیا که در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای پذیرش مهاجران دارد، کشور کاناداست. از این رو امکان و شرایط مهاجرت مهندسین به کانادا یکی از دغدغه‌های اصلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است.
کشور کانادا به دلایل مختلف، یکی از بهترین گزینه‌ها برای متقاضیان مهاجرت مهندسین به کانادا به حساب می‌آید. برنامه‌های مهاجرتی این کشور که عمدتاً با هدف شکوفایی اقتصاد و جبران کمبود نیروی کار ماهر و متخصص تدوین شده‌اند، بسیار متنوع هستند و تقریباً فارغ‌التحصیلان همه‌ی رشته‌های مهندسی، می‌توانند خواسته‌ی خود را در قالب یکی از طرح‌های مهاجرتی این کشور، عملی سازند.
به عبارت دیگر، همیشه راهی قانونی و امکان‌پذیر برای مهاجرت مهندسین به کانادا وجود دارد. فقط کافی است فردِ متقاضی، از همان ابتدا، از فرایندها و روش‌های مهاجرت مهندسین به کانادا آگاهی داشته باشد و بتواند مدارک مورد نیاز اداره مهاجرت کانادا را به تناسب روش و برنامه‌ی مهاجرتیِ مورد نظرش تکمیل نماید.

مهاجرت مهندسین به کانادا کدام مهندسین؟
وقتی صحبت از مهاجرت مهندسین به کانادا می‌کنیم، مشخص است که «مهندسی» عنوانی عام و کلی است که رشته‌ها و حوزه‌های مختلفی را در دل خود جای داده است. فارغ‌ التحصیلان هر یک از این رشته‌ها، برای تحقق رویای خود مبنی بر مهاجرت مهندسین به کانادا ممکن است نیاز باشد مسیر مختلفی را بپیماند. مثلاً فرایند کسب مجوزهای لازم برای کار یک مهندس عمران، متفاوت از همین فرایند برای یک مهندس مکانیک است زیرا اساساً ارگان‌ها و مراجع مختلفی مسئول اعطای این مجوزها به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف مهندسی هستند.
از سوی دیگر، برای مهاجرت مهندسین به کانادا باید به این نکته نیز اشاره کرد که فرصت‌های شغلی و بازار کار مهندسین در کانادا، از استانی به استان دیگر متفاوت است، و همین امر سبب می‌شود فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی، استان‌های متفاوتی را برای مهاجرت خود مناسب بدانند. اطلاع از مناسب‌ترین استان‌ها برای مهاجرت فارغ‌التحصیلان هر رشته نیز بخشی از همان آگاهی‌هایی است که در ابتدا عرض کردیم.
و یک نکته‌ی دیگر، بحث حقوق و درآمدهای دریافتی پس از مهاجرت مهندسین به کانادا است. مثلا اگر استان بریتیش کلمبیا و استان انتاریو هر دو در یک بازه‌ی زمانی خاص نیاز به مهندس کشاورزی داشته باشند، و متقاضی نیز برایش فرقی نداشته باشد که به کدام استان برود، بحث میزان درآمد می‌تواند اهمیت یابد زیرا قطعا متقاضی، پیگیر مهاجرت به استانی خواهد شد که درآمد مهندسین کشاورزی در آن استان بیشتر است. پس این نکته نیز بخشی از اطلاعاتی است که قبل از مهاجرت مهندسین به کانادا باید به آن توجه داشت.
اما اصل و اساس روش‌های مهاجرتی کانادا، متکی به مهارت‌های شغلی متقاضیان هستند. مهارت‌های شغلی کانادا در واقع کلیدواژه‌ای است که فلسفه و ماهیت مهاجرپذیری کانادا را نشان می‌دهد. موضوع ساده است: کانادا در عین حالی که یکی از کشورهای پیشرفته جهان اول به حساب می‌آید، به دلیل جمعیت کم و پیر خود، نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص دارد تا چرخ‌های اقتصاد این کشور را بچرخانند. نیروی ماهری که مهارت‌های شغلی کانادا را برآورده سازد در خود این کشور به اندازه‌ی کافی وجود ندارد، پس باید این نیروی ماهر و متخصص را از کشورهای دیگر تامین کرد. این مهاجرپذیری، در واقع یک بازی برد-برد برای هر دو طرف است. از یک سو مهندسین کشورهای دیگر، با مهاجرت به کانادا عملاً زندگیِ حال و آینده‌ی خود و خانواده‌شان را تامین می‌کنند، و از سوی دیگر، کانادا با استفاده از همین نیروی ماهر و متخصص، اقتصادی را شکوفاتر از قبل می‌کند.
اصلی‌ترین طرح مهاجرتی کانادا برای پذیرش مهاجران رشته‌های مهندسی، روشی است که به اکسپرس اینتری کانادا معروف است. مهندسینی که با استفاده از برنامه‌ی اکسپرس اینتری درخواست مهاجرت به کانادا می‌دهند، در سیستم مهاجرتی کانادا، اسکیل وورکر یا نیروی کار ماهر نامیده می‌شوند. این نیروی کار ماهر (اسکیل وورکر) برای مهاجرت به کانادا نیازی نیست از قبل، در کانادا کار پیدا کرده باشند. البته اگر از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار (جاب آفر) داشته باشند قطعا امتیازشان در سیستمِ رقابتیِ اکسپرس اینتری بیشتر خواهد شد. اما اسکیل ورکرها حتما لازم نیست جاب آفر داشته باشند. مهندسینی که به عنوان اسکیل وورکر، قصد مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری را دارند البته باید شرایط خاصی (که چندان هم سخت و پیچیده نیست) داشته باشند: مدرک زبان، مدرک تحصیلی، سابقه کارِ مرتبط با مدرک تحصیلی، سن مناسب،... هر کدام از این فاکتورها در سیستم اکسپرس اینتری، امتیاز و نمره‌ای برای متقاضی دارد و جمع امتیاز او تعیین‌کننده‌ی شانس وی برای مهاجرت به کانادا خواهد بود.
البته مهاجرت مهندسین به کانادا با توسل به مهارت‌های شغلی کانادا و اقدام به روش اسکیل وورکر و اکسپرس اینتری، فقط یک بخش (هر چند بخش بزرگی) از قصه‌ی مهاجرت به کاناداست. کشوری مثل کانادا همان‌قدر که به نیروی کار ماهر و متخصص نیاز دارد، به سرمایه و سرمایه‌گذار نیز نیازمند است. به همین دلیل، مقوله‌ی خاصی از روش‌های مهاجرتی، مربوط به کسانی است که قصد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در کشور کانادا را دارند. این روش نیز اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد.
یکی دیگر از روش‌های جذاب برای مهاجرت مهندسین به کانادا روش‌ استارت‌آپ است. لازمه‌ی روش استارت‌آپ در درجه‌ی اول آن است که شخص متقاضی، صاحب ایده‌ای نوآورانه و خلاق باشد که آن ایده، پتانسیلِ تبدیل شدن به یک استارت‌آپ یا شرکت دانش‌بنیان را داشته باشد. در این راستا شخث متقاضی باید به اداره مهاجرت کانادا ثابت کند که ایده‌اش نوآورانه است. بعلاوه، متقاضی باید بتواند حمایتِ مالی یکی از سازمان‌های موجود در کانادا برای تامین سرمایه‌ لازم جهت تاسیس آن شرکت یا استارت‌آپ را جلب نماید.

به سراغ بهترین وکیل مهاجرتی برو
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، روش‌های متنوعی برای مهاجرت مهندسین به کانادا وجود دارد. اما بسیاری از این روش‌ها، پیچیدگی‌های اداری و حقوقی خاص خود را دارند که بدون کمک گرفتن از یک متخصص یا کارشناس یا وکیل مهاجرتی، مهاجرت‌تان به مشکلاتی اساسی بر خواهد خورد. مثلا اگر قرار باشد با ویزای استارت‌آپ اقدام کنید، برای دریافت نامه‌ی تاییدیه‌ی سازمان‌های حامی استارت‌آپ‌ها در کانادا باید تعهداتی به این سازمان‌ها بدهید که بدون مشورت با وکیل مهاجرتی، ممکن است اولاً فرایند مهاجرت‌تان به مشکل بربخورد یا درخواست‌تان به‌کلی رد شود؛ و یا اگر هم پذیرفته شود، بعدها به‌ خاطر تعهداتی که داده‌اید، زیر بار مشکلات حقوقی متعددی بروید. پس بهتر است از همان ابتدا، با انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی که می‌شناسید، پرونده‌تان را با اطمینان خاطر به جریان بیاندازید و دنبال نمایید.
با توجه به نکات فوق، می‌خواهیم شما را با مجموعه مقالاتی آشنا کنیم که اخیراً موسسه رهپویان مهاجر برای افزایش آگاهی متقاضیان مهاجرت مهندسین به کانادا منتشر کرده است.

پکیجی کامل برای اطلاع از زیر و بم مهاجرت مهندسین به کانادا
این مجموعه مقالات که تحت عنوان «مهاجرت مهندسین به کانادا» منتشر شده و در وب‌سایت موسسه‌ی رهپویان مهاجر قابل دسترس است، پکیج کاملی است از تمام اطلاعات مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلان تمام رشته‌های مهندسی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند. این مجموعه، 14 رشته‌ی مختلف مهندسی را پوشش می‌دهد و خواندن هر یک از این مقالات، می‌تواند آگاهی شما به عنوان فارغ التحصیل آن رشته را نسبت به بازار کار رشته‌ی خود در کانادا، میزان درآمد احتمالی‌تان در کانادا، روش‌های مهاجرت به کانادا برای فارغ‌التحصیلان آن رشته، و بهترین استان‌های کانادا برای مهاجرت مهندسینِ آن حوزه را بسیار افزایش داده و تکمیل کند.
این مجموعه مقالات، به شرح جزئیات مهاجرتیِ مربوط به رشته‌های زیر می‌پردازند:
1)      مهاجرت مهندسین عمران به کانادا
2)     مهاجرت مهندسین صنایع به کانادا
3)     مهاجرت مهندسین نفت به کانادا
4)     مهاجرت مهندسین کشاورزی به کانادا
5)     مهاجرت مهندسین معدن به کانادا
6)     مهاجرت مهندسین شیمی به کانادا
7)     مهاجرت مهندسین هوافضا به کانادا
8)     مهاجرت مهندسین صنایع غذایی به کانادا
9)     مهاجرت مهندسین مکانیک به کانادا
10)   مهاجرت مهندسین متالورژی به کانادا
11)   مهاجرت مهندسین برق به کانادا
12)   مهاجرت مهندسین معماری به کانادا
13)  مهاجرت مهندسین کامپیوتر به کانادا
14)  مهاجرت مهندسین پزشکی به کانادا

رهپویان مهاجر آتی‌نگر: موسسه‌ای برای همراهی با شما از ایران تا کانادا
این گزارش توسط مدیر وب‌سایت موسسه‌ی رهپویان مهاجر آتی‌نگر، و با هدف اطلاع مخاطبان گرامی از علل و فرایندهای مهاجرت مهندسین به کانادا و مهارت‌های شغلی کانادا تالیف شده است. با مراجعه به وب‌سایت موسسه، می‌توانید به فهرست کامل مقالات‌مان که حاصل تجربه و تحقیق تیم کارشناسان‌مان درباره‌ی زوایای مختلف مهاجرت است دسترسی یابید. همچنین می‌توانید تمامی سوالات خود را به صورت تلفنی یا حضوری با کارشناسان‌مان در میان بگذارید. راه‌های ارتباط با ما:
دفتر مرکزی: شیراز- معالی‌آباد- ابتدای خیابان بهاران- مجتمع اداری آرین- طبقه سوم - واحد 4
تلفن‌های تماس: 07136383246 07136383392 09120973437 09120973427- 09122189355
دفتر تهران: تهران- خیابان فرشته- خیابان بیدار- نبش کوچه مریم غربی- پلاک 1/2 واحد 4
تلفن‌های تماس: 02122055621- 09120973437
دفتر مشهد: مشهد- خیابان امام رضا- بین امام رضا ۳۶ و ۳۸- پلاک ۸۷۲
تلفن تماس: ٠٥١٣٨٥٢٧١٤٧- 09151567905
دفتر کرج:  کرج- خیابان طالقانی- جنب پل آزادگان ابتدای بلوار بسیج (کاج سابق)- پلاک۴۷۹- ساختمان پژواک- طبقه پنجم- واحد 13
تلفن‌های تماس: 02632515881- 02632513321




Comments